Ds. L. Dijkstrastraat 7
9421 PH Bovensmilde

info@fysiotherapiebovensmilde.nl

Algemene Fysiotherapie

De expert in houding en beweging

Fysiotherapeut Willem Trip

De fysiotherapeut is de expert in houding en beweging. Met zijn kennis en kunde helpt de fysiotherapeut u bij het voorkómen, verhelpen of verminderen van uw lichamelijke klachten aan –zoals het in medische termen heet- het bewegingsapparaat. U krijgt altijd zorg op maat. Passend bij uw persoonlijke situatie en gericht op het doel dat u wilt bereiken.

Elk jaar gaan ruim drie miljoen mensen naar de fysiotherapeut. Mensen van alle leeftijden met verschillende leefstijlen en allerlei soorten klachten.

• Dit kunnen blessures, RSI-klachten of pijnklachten zijn, bijvoorbeeld in de armen, benen, schouders en rug, veroorzaakt door sporten, werk, hobby’s, of door het ouder worden. De oorzaak kan overbelasting of een verkeerde houding zijn. Hiervoor krijgt u van de fysiotherapeut zowel een goede behandeling als advies.
  • De fysiotherapeut behandelt ook mensen die vanwege een (chronische) aandoening onder medische begeleiding beweegzorg nodig hebben.
    Dat is belangrijk voor uw gezondheid en om mobiel te blijven.
  • Maar u kunt ook naar de fysiotherapeut voor revalidatie na een operatie of ongeval. Of voorafgaand aan een operatie om uw conditie te verbeteren en daardoor sneller te herstellen.

Fysiotherapie zorgt ervoor dat u sneller herstelt en zo optimaal mogelijk kan (blijven) bewegen. (Bron: www.kngf.nl)

Massage is al sinds eeuwen een hulpmiddel tegen pijn

Het doel van massage is, naast pijn dempen, het bevorderen van de bloedsomloop in de weefsels en het verminderen van de spierspanning.

Massage wordt ook gebruikt voor een betere bewustwording van het lichaam en ter ontspanning. Een massage kan bestaan uit het masseren van de huid, de onderliggende weefsels bv. bindweefsel, maar ook uit het diep frictioneren van een spier/pees-aanhechting.

Massage gebeurt bij de fysiotherapeut meestal op een behandelbank. Afhankelijk van de plek waar de massage moet plaatsvinden, ligt of zit u. Doordat de behandelbank in verschillende posities is in te stellen kan altijd de meest comfortabele houding gekozen worden, zodat u optimaal en ontspannen ligt of zit.

Bewegingstherapie

De behandelmethode wordt ook wel oefentherapie genoemd en is de belangrijkste pijler van de fysiotherapie.

Het doel van bewegingstherapie is het beïnvloeden van de bewegingsmogelijkheden van gewrichten, het vergroten van de spierkracht, aanleren van een betere houding, een beter evenwicht of een betere ademhalingstechniek en het leren ontspannen.

Vaak wordt hierbij gebruik gemaakt van trainingsapparatuur (roeibank, fiets, pulley, loopband), ballen, gewichten, etc. Voor een goed resultaat is thuis oefenen vaak essentieel, daarom geeft de fysiotherapeut ook vaak, naast de behandeling in de praktijk, oefeningen voor thuis mee.

Fysische techniek

Onder fysische techniek vallen onder meer warmtebehandeling, ijspakking, elektro-, ultrageluids- en lasertherapie.

Elektrotherapie is de meest bekende vorm van fysische techniek waarbij gebruik wordt gemaakt van verschillende vormen van zwakstroom om weefsels te laten herstellen en pijn te verlichten. Naast het herstel van weefsels en verlichten van de pijn kan elektrotherapie ook gebruikt worden voor het verminderen van overgevoeligheid of het (in beperkte mate) verbeteren van spierkracht.

Revalidatie en preventie

Hoe goed functioneer je in het dagelijkse leven, heb je pijnlijke gewrichten waardoor je bijvoorbeeld niet meer goed uit je stoel kunt komen, zijn er problemen met het evenwicht. Of ben je aan het revalideren na een operatie, ongeluk of blessure. Als fysiotherapeut heb ik kennis van de stappen die je moet zetten om te herstellen.

De mobiliteits- en krachttest geeft een reële inschatting van je mogelijkheden. Aan de hand van een intakegesprek en gerichte oefeningen werken we samen aan verbeteringen. Het effect merk je direct in je dagelijkse leven en bij de beoefening van je favoriete sport.

Neem contact op en plan een afspraak: